Eerste hulp bij jouw gezonde lifestyle

Wat is stress

Stress verminderen door wandelen werkt dat? En wat houdt stress eigenlijk in? In deze blog informeer ik je er graag over. Stress ontstaat wanneer we in aanraking komen met iets spannends of wat druk veroorzaakt. bijvoorbeeld op je werk. Een hoge werkdruk noemen we dat. Maar ook kan het ontstaan bijvoorbeeld voor een presentatie of wanneer je een belangrijk gesprek heb met iemand. Dit kan tot heel veel stress leiden.

Ons lichaam zorgt samen met adrenaline dat je in paraatheid komt. Het bereidt ons voor gevaren en zorgt ervoor dat we efficiënter en sneller op iets kunnen reageren.

Lichte stress is prima en werkt bevorderend. Maar als je dit langer ervaart dan werkt het averechts. Je krijgt problemen met concentratie, je maakt fouten, je let minder op en je kan minder goed nadenken.

Gevolgen stress lange termijn

Stress op lange termijn heeft uiteraard gevolgen. Hieronder deel ik met jou een opsomming van klachten en symptomen:

  • Door stress onstaan adrenaline en cortisol. De stress neurostransmitters. De reacties wanneer deze stoffen vrijkomen zijn: buikpijn, hoofdpijn, versnelde hartslag, verhoogde ademhaling, meer zweten.
  • Adrenaline is een stof die vrijkomt om te kunnen vluchten tijdens bedreigende momenten. In de jungle zou dit ideaal zijn, wanneer een tijger achter je aanrent, maar in deze maatschappij is deze stof relatief overbodig.
  • Continue stress zorgt voor veroudering omdat het enorm veel energie van ons vraagt.
  • Zowel psychisch als fysiek veroorzaakt het vele klachten: verminderde immuunsysteem, concentratieproblemen, slijtage van het lichaam, onrust, depressiviteit, vermoeidheid, rug en nek klachten, hoofdpijn, maagproblemen etc.
  • Ook  liggen angstige gedachten, overspannenheid, slaapproblemen, burn out en piekeren op de loer.
  • Omdat je continue gestresst bent kan het zijn dat je lichaam in een cirkel belandt en het niveau beschouwt als normaal.
  • De neiging naar snoepen en veel eten kan hoog zijn. Ook zijn er mensen die helemaal geen eetlust hebben.

Stress verminderen door wandelen

Graag wil ik met jullie 1 tip delen om stress te verminderen. Stress verminderen door wandelen is een hele goede en gemakkelijke manier! Het kost je niks, je kan het bijna overal doen en het past makkelijk in ieders schema.  Je kan het namelijk op elk moment van de dag doen.

Wandelen geeft mij een heerlijke ontspannend gevoel, vooral wanneer ik in de natuur wandel. Ik voel de wind door me haren, hoor de vogels fluiten, zie de zon en de prachtige bomen. Zo’n moment pakt niemand meer van mij af! Graag deel ik daarom met jou de 8 voordelen van wandelen om zo stress te verminderen en aan te pakken!

8 voordelen van wandelen

1. Stress verminderen door wandelen

Wandelen lijkt veel op meditatie / mindfulness, je richt je op iets anders dan je gedachten en dit effect: wandelen in de natuur, de vogels horen fluiten, veel bomen zien heeft een positief effect op geestelijke stress.

2. Jezelf opvrolijken

Met stress verminderen door wandelen, kan je jezelf opvrolijken. Wandelen zorgt ervoor dat je positieve neurotransmitters aanmaakt zoals endorfine en serotonine. Dit zijn de tegenhangers van cortisol en adrenaline. Ze maken je vrolijk en zijn rustgevend waardoor je beter in je vel komt.

3. Gezond voor het hart en bloedvaten

Hoe vaker je beweegt hoe beter je cholesterol gehalte op peil komt. Wanneer je minimaal 2 tot 3 uur per week wandelt kan dit het positief beïnvloeden.

4. Afvallen of op gewicht blijven

Wandelen in combinatie met eiwitrijke recepten of koolhydraatarm eten heeft een gunstig effect op afvallen of het op peil houden van je gewicht. Ze houden elkaar beide in stand. Het verstevigt de spieren, waardoor alles er beter ook uit komt te zien. Denk aan billen, buik en benen. Wanneer je nog een paar trapjes erbij pakt tijdens het wandelen, versnelt dit nog meer het proces.

5. Dementie preventie

Om je brain in goede conditie te houden is het zeker raadzaam of veel te wandelen. Het kan dementie voorkomen. Voor mensen die een zittend beroepen beoefenen is het zeker aan te raden om een ommetje te maken tijdens pauze’s.

6. Botten worden sterker

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het maken van wandelingen resulteert in minder verlies van botweefsel. Dus gaan met die banaan zou ik zeggen!

7. Bloedsuikerspiegel te hoog?

Als je dagelijks 10-20 minuten wandelt, resulteert dit in een betere glucose huishouding en kan het diabetes voorkomen. Schommelingen kunnen namelijk stress veroorzaken.

8. Beter immuunsysteem

Wanneer je wandelt worden er witte bloedcellen aangemaakt. De natural killer cellen en neutrofielen nemen toe , waardoor je beter beschermd bent tegen ziektes, infecties en andere indringers.

Wandel weg die stress!

Stress hebben we allemaal. Het hectische leven van tegenwoordig vergt nu eenmaal veel van ons. Vaak moet je een hoop ballen in de lucht houden en is je tijd beperkt. Maar daar hebben we natuurlijk een oplossing voor: stress verminderen door wandelen via een wandel app voor je iPhone! Dit maakt het nog aantrekkelijker om meteen aan de slag te gaan hiermee.

Maar welke wandel app voor je iphone kiezen?

Steeds hetzelfde blokje om in de eigen omgeving raakt iedereen wel eens zat. Gelukkig bestaat er daarom een wandel app voor op je iphone. Het is namelijk soms best lastig een andere route te bedenken en het wandelen daardoor leuk te houden. Een goede app hiervoor is bijvoorbeeld de WandelZapp.

Je kunt kiezen uit 750 wandelingen door heel Nederland. Indien je een afstand, de provincie en startplaats aangeeft, krijg je een keuze uit diverse routes. Vind je het leuk om natuurmonumenten te passeren of een ander interessant punt? Dan is de app Natuurroutes Natuurmonumenten wellicht iets voor jou.

Deze is alleen wel iets minder uitgebreid dan de WandelZapp. Kom je er nog steeds niet helemaal uit, dan ga je het zeker redden met de app Wandelen. Hier staan maar liefst 1200 wandelingen op. Door dit hoge aantal is de app soms wel een beetje onoverzichtelijk. Maar wat bij deze app weer zo leuk is: je kunt hier kiezen voor een natuur- of een stadswandeling.

Wandel apps met GPS

Stress verminderen door te wandelen klinkt natuurlijk tof. Maar hou altijd goed in de gaten of je lichaam de fysieke belasting aan kan. Wandel niet onnodig te lang rond, zorg dat je de weg weet. Een goede wandel app op je iphone daarvoor is: Topo GPS Nederland.

Op een topografische kaart van Nederland vind je GPS navigatie. De nadruk ligt vooral op de natuur. Kaarten kun je opslaan waardoor ze later te raadplegen zijn zonder internetverbinding. Een andere wandel app, genaamd Maps 3D PRO  is vooral geschikt voor op vakantie. Via een locatie op de kaart kun je een route plannen.

Wil je je stress level verminderen en aanpakken door middel van groene smoothies? Klik dan hier voor ruim 200 smoothie recepten en veel extra’s!

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen! Positief of negatief? Laat het achter in de reacties!