Wat kunnen we genieten van die vette snack, maar wat is het jammer dat de weegschaal ons hier iedere keer weer aan herinnert.

 

Maar eigenlijk kunnen we het de weegschaal niet kwalijk nemen, het is ons lichaam wat ons wijst op een ongezonde levensstijl, denk maar aan het feit dat je hijgend boven aan de trap staat als je te weinig beweegt of te veel rookt.

We moeten dus beter naar ons lichaam luisteren, tenslotte is er geen webshop waar we een nieuw lichaam kunnen kopen als dit exemplaar niet meer voldoet. šŸ˜‰

Een gezondere levensstijl kan ons helpen om ons lichaam in een betere conditie te brengen, waardoor de levensverwachting stijgt.

En dat is toch precies wat we willen, zo lang mogelijk leven in een goede gezondheid?

De zorgverzekeraar draagt bij in onze gezonde levensstijl

Vanaf 2019 wordt een gezondere levensstijl ontwikkelen een stuk eenvoudiger. We kunnen hierbij hulp verwachten van onze zorgverzekering. Maatregelen die bijdragen aan een gezondere levensstijl worden namelijk vanaf 2019 opgenomen in het basispakket. Denk hierbij aan adviezen om bijvoorbeeld gezonder, maar toch lekker te eten.

Of meer te bewegen op een leuke manier. Het wordt tevens mogelijk om behandelingen onder leiding van een coach, diƫtist of arts om je overgewicht tegen te gaan te krijgen, deze worden voortaan in het gezondere levensstijl basispakket vergoed.

Een verwijzing van de huisarts

Ook de zogenoemde GLI (gecombineerde leefstijlinterventie) wordt opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Dat betekent dat je huisarts je kan doorverwijzen naar diensten die bijvoorbeeld een samenwerkingsverband hebben, bijvoorbeeld een diƫtist die samenwerkt met een fysiotherapeut.

Het uitgangspunt is hierbij dat er een zorgprogramma van 24 maanden wordt aangeboden door een combinatie van GLI-aanbieders. Zij moeten zorgen dat jouw voedings-, en bewegingspatroon en je gedrag gaat zorgen voor een gezondere leefstijl. Dat klinkt misschien alsof alle leuke en lekkere dingen in het leven van je worden afgepakt, maar niets is minder waar.

Je leert er alleen verstandiger mee om te gaan en hierdoor meer te genieten van wat het leven je kan bieden. Je gezondheid en conditie zal erop vooruitgaan en de weegschaal zal waarschijnlijk ook wat vriendelijker voor je worden.

Gezondere levensstijl vergoed voor iedereen?

De ziektekostenverzekering met in het basispakket een gezondere levensstijl vergoed niet voor iedereen de GLI. Met alleen wat overgewicht komt je nog niet per se in aanmerking voor een vergoeding voor deze behandeling. Er moet eigenlijk toch wel sprake zijn van een gewicht gerelateerd gezondheidsrisico volgens de richtlijnen van de NHG-richtlijn Obesitas.

Normaal gesproken ligt deze grens bij een BMI-waarde van boven de 25, in combinatie met een ernstig vergrote buikomvang. Voor vrouwen is dit een omvang van meer dan 88 centimeter, bij mannen gaat het om meer dan 102 cm.

Een positieve wending voor diabetes patiƫnten

Er is nog een voordeel wat van belang is voor de gezondheid van de mens en waarbij GLI een grote rol kan spelen. Mensen met een chronische aandoening zoals COPD, hart- en vaatziekten of diabetes kunnen hier veel baat bij hebben. Gezonder eten en meer bewegen kan je helpen om je fitter te voelen en het kan zelfs zorgen dat het ziektebeeld vermindert.

Zo zijn er tal van suikerpatiĆ«nten met diabetes type 2 (ā€˜d2ā€™) die na een ander eetpatroon gedeeltelijk of soms helemaal van de medicijnen af konden of betere bloedwaarden kregen. De uitkomsten waren best spectaculair. Zo kon bijvoorbeeld een groot deel van de patiĆ«nten die het initiatief ā€˜Keer Diabetes2 Omā€™ hadden gevolgd, de insuline laten staan.

Bijna veertig procent van de deelnemers is na een jaar nog steeds zonder medicatie. Dat zet je toch aan het denken? Een gezonde lifestyle is dus meer dan alleen een manier om weer in je bikini of zwembroek te passen.

Voorkomen is beter dan genezen

Zeker ook wat d2 diabetespatiƫnten betreft, kan het volgen van een gezondere leefwijze een enorm medisch leed en ongemak voorkomen. Het is nu eenmaal een feit dat d2 patiƫnten vaker aan hart-, en vaatziekten lijden, maar ook vormen van kanker, amputaties, en geestelijke mankementen zoals alzheimer, dementie en depressie komen vaak voor.

Als we door een gezonde manier van leven dit soort ellende kunnen voorkomen, staan we er over een poosje een stuk beter voor. Daarbij is voorkomen altijd beter dan genezen.

Wat, als er al klachten zijn?

Toch kan deze manier van leven ook positief werken als er wel al geestelijke of lichamelijke klachten zijn. Er lopen al een tijdje verschillende onderzoeken, waaruit blijkt dat een gezonde leefstijl in een belangrijke mate kan bijdragen aan het reduceren van klachten of het verminderen van ziekteverschijnselen bij verschillende aandoeningen, zoals darmziekten.

Angststoornissen kunnen afnemen door running therapie, uitgekiende diƫten kunnen positief werken op de ziekte van Crohn. Minder buikvet betekent vaak ook een verbetering van astma. Zo kunnen we nog wel even doorgaan, kortom je lichamelijke toestand wordt er over het algemeen niet slechter van als je gezonder leeft.

Gezondere levensstijl basispakket: valt hier ook bewegen onder?

Naast een gezonde voeding is natuurlijk ook voldoende bewegen erg belangrijk. Nu wordt er niet gelijk van iedereen verwacht dat je gaat trainen op olympisch niveau. Een doeltreffende manier van bewegen is voor iedereen verschillend, hoewel er wel basisovereenkomsten zijn.

Sport coaching of fysiotherapie kunnen je hierin begeleiden, wat zeker verstandig is als je sportieve inslag zich al een tijdje niet heeft laten zien. Als je namelijk al jaren niets hebt gedaan op het gebied van sport, zou ineens zeer intensief gaan sporten eerder kwaad kunnen berokkenen dan dat het je lichaam goed doet.

Ook verantwoord bewegen voor mensen die hiervoor in aanmerking komen kan vallen in het gezondere levensstijl basispakket, zeker als onderdeel van de GLI.

Bewegen verkleint de kans op aandoeningen

Ook het bewegen verkleint de kans op verschillende aandoeningen. Uit onderzoeken is gebleken dat gezond bewegen de kans op geestelijke aandoeningen, zoals depressieve klachten, geestelijke achteruitgang en dementie verkleint.

Maar ook lichamelijke mankementen zoals hart- en vaatziekten, diabetes, darm- en borstkanker schijnen minder vaak voor te komen als men regelmatig beweegt.

2,5 uur bewegen per week

Ieder mens moet eigenlijk minimaal 2,5 uur per week actief bezig zijn. Dit mag wandelend zijn, of je kiest ervoor om te gaan fietsen, voetballen, dansen, hardlopen, zwemmen, vechtsporten of een andere sport. Activiteiten die de spieren en de botten versterken, zoals krachttrainingen werken ook mee.

Voor ouderen is een balanstraining een goede manier om lichaam en geest te stimuleren. Natuurlijk moet je een sportieve activiteit kiezen die je toch enigszins leuk vindt. Het blijkt maar al te vaak dat als je er totaal geen lol in hebt om een bepaalde sport uit te oefenen, het enthousiasme van korte duur is.

Vaak nog voor de eerste resultaten zicht- of merkbaar zijn, ben je er al mee gestopt. Te veel zitten is funest voor je gezondheid, dus tenzij je dammen of schaken wandelend kan doen, is dit geen sport die de voorkeur heeft.

Stoppen met roken

Sporten zorgt dat je beter kunt ontspannen en daardoor minder last hebt van stress. Ook slapen gaat stukken beter als je lekker hebt gesport. Een goede nachtrust zorgt dat je minder moe bent en zorgt dus dat je de volgende dag weer meer energie hebt. Het is eigenlijk zo simpel, maar de eerste stap zetten valt ons vaak zo zwaar.

Het is eigenlijk zo simpel, maar de eerste stap zetten valt ons vaak zo zwaar.

Automatisch komen we dan bij het volgende punt wat sommigen van ons zo zwaar valt: het roken. Ook al weten we dat dit niet gezond voor ons is, stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan. Stoppen met roken is ook echt moeilijk, maar je hoeft dit niet alleen te doen. Ook hier kun je alle hulp voor krijgen.

Nu al aan een gezonde levenstijl beginnen?

Wil je nu al aan een gezonde levenstijl beginnen. Probeer dan het Fitchef boek. Hierin staat precies omschreven hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Daarnaast staat het boek bomvol heerlijke recepten om een fit en gezond mee te worden en te blijven!

Het boek staat bomvol heerlijke recepten om een fit en gezond mee te worden en te blijven!

Share This