Buikvet verliezen.. Je staat voor de spiegel. Je draait een kwartslag.. Weer geen zichtbare verandering. Het wil maar niet lukken! Heb jij hier ook last van?

Je bent de enige. De meeste mensen die graag willen afvallen geven aan dat buikvet verbranden de meeste problemen geeft.

Ik heb mijn ervaring en de enige echte mogelijkheden om van je buikvet af te komen op een rij gezet om jouw te helpen aan die strakke buik! En wat blijkt? Buikvet verliezen is helemaal niet zo moeilijk als we denken. Als je het trucje maar even weet! 

Op deze pagina vind je de enige trucs die je werken om gemakkelijk en snel van je buikvet afhelpen! 

Wat is buikvet

Even een klein stukje theorie op je het geheel beter te begrijpen. Sorry hiervoor maar het helpt je echt 😉

De vetten die in ons lichaam voorkomen, kunnen in drie soorten verdeeld worden namelijk:

  • Triglyceriden: het vet dat in je bloed circuleert,
  • Onderhuids vet: de laag dat direct onder het huidoppervlak is,
  • Visceraal vet: deze bevindt zich onder de spieren in de maag en vormt vele gevaren voor je gezondheid, wanneer er teveel is.

Wat kan buikvet met je doen?

Rondom de buik zitten niet alleen organen, maar ook vet. Het vet dat rondom de buik zit, kan een negatieve invloed hebben op een groot deel van de organen in het lichaam, door de productie van overtollige hormonen en chemicaliën.

Het hebben van te veel visceraal vet kan een risico vormen voor andere gezondheidsproblemen, zoals: hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Dus wat we nu weten is:

“Te veel visceraal  vet vormt een risico voor hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker”

Wanneer weet je als je te veel buikvet hebt?

Dit kan heel snel en eenvoudig. Je kan simpelweg zelf thuis meten, door een meetlint te nemen en het te wikkelen rond de blote buik, direct boven je heup bot.

Let erop dat dit niet te strak zit!

Een indicatie van een ongezonde hoeveelheid buik vet is voor de vrouw een meting van:

  • Vrouw: 88.5 cm of meer
  • Man: 101.5 cm of meer

Buikvet verbranden


Hoe buikvet verliezen (algemeen)

Bij de beste manieren om buikvet te verbranden, moet er rekening worden gehouden met drie factoren. Dit zijn beweging, voeding en slaap.

Een van de beste manieren om te verbranden is regelmatig bewegen. Probeer minstens 4 keer per week een half uurtje lang krachtige aerobic oefeningen te doen, zoals: joggen, fietsen of het gebruik van een Crosstrainer.

Matige oefeningen, zoals wandelen met de hond of werken op het erf kunnen ook helpen buikvet te verbranden.

Een ander manier om buikvet weg te werken is om een gezond eetpatroon te volgen. Dieet volgen met weinig koolhydraten en een hoog vezelgehalte, waaronder voedingsmiddelen zoals:

  • Vis
  • Gevogelte
  • Mager vlees
  • Eieren
  • Gezonde vetten (bijvoorbeeld: advocaat en olijfolie, en veel kleurrijke groenten) bouwen minder visceraal vet op. Zorg ook dat je genoeg water inneemt.

Bij mensen die een goede nacht rust van 7-8 uur hebben, is er meestal weinig last van te veel visceraal vet. Maak een gezond slaapschema voor jezelf en zorg ervoor dat je je daar aan houdt.

Door te werken aan een je buitvet vermindering, loop je minder risico op gezondheidsrisico’s op latere leeftijd. Een goede nachtrust, veel lichaamsbeweging en een gezond koolhydraatarm dieet zorgt niet alleen voor het verliezen van buikvet maar dus ook voor een goede gezondheid.

 

Samengevat heb je 6 manieren om buikvet te verbranden

1. Probeer suiker te vermijden

Gebruik geen suiker en vermijd zoveel mogelijk producten met toegevoegde suiker. Die zijn simpelweg ongezond. Onderzoek heeft uitgewezen dat het een schadelijk effect heeft op de metabole gezondheid. Suiker bestaat uit half glucose, half fructose.

Er kan maar een significante hoeveelheid van de fructose gemetaboliseerd worden door je lever. Bij het eten van te veel toegevoegde suiker raakt de lever overbelast met fructose, met als gevolg dat je lever dit overtollige omzet in vet.

Dit brengt dus een verhoogde vetophoping met zich mee. Het is dus niet uit de lucht gegrepen als te zijn het mechanisme dat de schade van suiker in toom dient te houden.

Als het vet in de buik of in de lever omhooggaat, brengt dit problemen met zich mee, waaronder: met de stofwisseling en met verweer tegen insuline.

Er is een verschil in het registreren door de hersenen van vaste en vloeibare calorieën, waarbij vloeibare veel meer schade kunnen aanwenden.

Suikerhoudende vloeistoffen nuttigen, zorgt dus automatisch voor meer calorieën opname. Een zestig procent meer kans op obesitas bij kinderen is hier een duidelijk voorbeeld van.

Indien mogelijk, besluit voor jezelf om helemaal geen gebruik te maken van suikerhoudende dranken en probeer zeker het suikergehalte van je dieet tot het minimale te beperken.

Suikerhoudende dranken omvatten:

  • Vruchtensappen,
  • Dranken met toegevoegd suiker,
  • Zelfs sportdranken met suiker.

Hele vruchten horen niet thuis in dit rijtje, omdat deze veel vezels bevatten en heel gezond zijn. Fruit bevat een minimale hoeveelheid fructose voor je lichaam, wat de negatieve effecten dus niet stimuleert.

Er wordt vaak niet gekeken naar de informatie die op de labels staat van de producten die worden geconsumeerd. Begin hier direct mee, zodat je op de hoogte bent van de hoeveelheid suiker in de voedingsmiddelen die je dagelijks nuttigt.

2. Gebruik meer eiwitten

Als je van plan bent buikvet te verliezen, is het gebruiken van meer eiwitten een geweldige strategie.

Het lijkt misschien vreemd, maar als het gaat om gezond gewicht verliezen, zijn het precies deze macronutriënten die het belangrijkst zijn. Deze zelfde eiwitten helpen de eetdrang verlagen tot wel zestig procent.

Hiermee gaat gepaard dat het metabolisme per dag kan verhogen tussen de 80 en 100 calorieën, terwijl tegelijk ook nog minder calorieën worden ingenomen per dag.

Afname in gewicht is hier het streven, dus is het opvoeren van de hoeveelheid eiwitten in je dieet misschien wel de beste aanrader.

Het zal niet alleen een hulp zijn bij het gewichtsverlies, maar ook om gewichtstoename te voorkomen als je ooit besluit de inspanning voor gewichtsverlies te laten dalen. Kokosolie is heel voedzaam, als het gaat om eten bereiden. Het vermindert vet in de buik aanzienlijk.

Lees hier mijn review over het boek Fitchef of Fitchef Turbo. Dit boek helpt je enorm bij het klaarmaken van eiwitrijke gerechten!

3. Beperk koolhydraten

Om nog effectiever van vet in de buik af te komen, kan je gepaard met het toevoegen van eiwitten ook zoveel mogelijk koolhydraten beperken.

Hierdoor heb je minder eetlust, wat als gevolg heeft dat je in gewicht daalt. De resultaten zijn vaak binnen een dag te merken op de weegschaal.

Wil je snel afvallen, dan is het goed om te overwegen om de koolhydraten tot 50 gram per dag te verminderen.

Dit verhoogt de ketonen-concentratie in je lichaam, wat ervoor zorgt dat je eetlust vermindert en vetten als brandstof verbrandt.

Koolhydraatarme diëten hebben naast gewichtsverlies ook andere gezondheidsvoordelen.

Enkele van deze effecten kunnen levensreddend zijn, type 2 diabetici bijvoorbeeld.

4. Eet veel vezels

Stap over naar voedingsmiddelen die veel vezels bevatten. Het eten van vezels kan helpen bij het afvallen en schadelijk vet in de buik helpen verminderen.

Plantaardig voedsel, zoals groenten en fruit, zijn rijk aan vezels. Bonensoorten, erwten en ook haver zijn goede voorbeelden.

5. Beweeg

Effectief trainen helpt buikvet verbranden, dit is vervolgens ook van belang voor diverse resultaten.

Bewegen heeft veel meer verschillende positieve effecten, maar helpt in ieder geval je gezond te houden en ziekten vermijding. Houd er echter rekening mee dat het hier niet gaat om buikspieroefeningen.

Vet verliezen op slechts één plek is niet mogelijk. Als je eindeloos veel ab-oefeningen doet, verlies je geen vet in de buik.

Door regelmatige lichaamsbeweging voorkom je vaker ontstekingen, verhoogde bloedsuikerspiegels en zijn er verbeteringen in alle andere metabole afwijkingen die gepaard gaan met overtollig buikvet.

6. Creëer structuur in je voedingspatroon

Maak een dagboek van je eetpatroon. De meeste onder ons weten niet eens wat er naar binnen wordt gewerkt.

Vaak wordt gedacht dat vermeerderde eiwitten of verminderde koolhydraten of iets anders wordt genuttigd, maar er is geen duidelijk beeld van.

Het volgen van een tijdelijk voedingspatroon is absoluut essentieel voor eenieder die echt een optimaal dieet wenst in te werken. Met de nadruk op “tijdelijk”, het hoeft geen levenslange obsessie te worden.

Simpelweg, enkele keren tussendoor, om te weten als en hoe aanpassingen door te voeren.

Enkele fouten die gemaakt worden bij buikvet verbranden

1. Niet genoeg slapen

Te weinig slaap kan een van de redenen zijn. Op sociale media scrollen of laat koffiedrinken, zijn enkele redenen waarom de meeste onder ons wakker blijven.

Dit onrustig leefpatroon en niet de aanbevolen 7 tot 9 uur slaap in de nacht, zou negatief invloed op gewichtsverlies kunnen hebben. Door niet voldoende te slapen, worden de hormonen van ons lichaam uit balans gebracht. Dit kan honger de volgende dag beïnvloeden.

We hebben allemaal twee hormonen die onze eetlust beïnvloeden: ghreline en leptine. Wanneer we niet genoeg slapen, stijgt ons ghrelin spiegel (het hormoon waardoor we ons hongerig voelen) en neemt onze leptine spiegel af (het hormoon waardoor we ons verzadigd voelen).

Dit betekent dat wanneer we wakker zijn, we meer eten, maar minder tevreden zijn.

 

2. De verkeerde type training.

Buik gerichte trainingen, zoals crunches of situps hebben geen effect. Buikvet is in feite gewoon een plek waar je lichaam energie opslaat.

Hoge intensiteit oefeningen zijn goede trainingen voor het verbranden van vet en verhogen je hartslag, zoals: squats en regelmatige sprints op de loopbaan.

3. Stressen of je angstig voelen.

Stress kan een naar effect hebben op het lichaam en schade toebrengen en daardoor het steroïde hormoon cortisol produceren. Hierdoor is het niet ongebruikelijk te snakken naar suikerhoudend voedsel, dat op dat moment energie en plezier biedt.

Kortstondige cortisolsalvo’s zijn nodig om ons te helpen omgaan met onmiddellijk gevaar, maar ons lichaam zal ook dit hormoon vrijgeven bij stress of als wij angstig zijn.

4. Te snelle resultaten verwachten.

Bij afvallen kan je gemakkelijk gefrustreerd raken en ongeduldig worden, vooral als de gewenste resultaten niet geboekt worden of niet meteen te zien komen. Belangrijk is om realistisch te blijven. De effecten zijn niet merkbaar van de één op de andere dag.

De hersenen spelen een grote rol bij het weerstaan van veranderingen in een levensstijl. Dit kost natuurlijk ook tijd om de nieuwe gewoonten vast te stellen. Het kan ongeveer 12 weken duren. Na ongeveer 8 weken zou je al verandering moeten zien.

5. Je bent op een crash dieet.

Dit is een dieet waarbij je minder gaat eten. In het begin zal het lijken alsof de kilo’s er vanaf vliegen, maar zo een dieet kan je moeilijk bijhouden en helpt ook niet om op gewicht te blijven.

Voor velen is het een snelle en gemakkelijk optie, maar het eten van weinig calorieën kan veel kwaad richten aan de gezondheid.Is je calorie-inname te laag, kan je lichaam hongersnood leiden, dit vertraagt je metabolisme, waardoor het moeilijker wordt voor je lichaam om af te vallen.

6. Je werkt veel te hard.

Het lichaam van de mens heeft een gezonde balans nodig tussen trainen en rust. Door te hard te trainen zal dit invloed hebben op het niveau van corticosteroïden en kan leiden tot een toename van hardnekkig vet in de buik.

Voedingsmiddelen die buikvet verbranden

  • Havermout is een van de beste voedingsmiddel voor een platte buik, dus het opnemen van haver in het dieet is een aanrader. Haver is zeer voedzaam en een bron die rijk is aan goede koolhydraten en vezels.Het bevat ook mineralen en voedingsstoffen zoals magnesium, fosfor, mangaan, koper, ijzer en zink.Deze voedingsstoffen zorgen voor een gezond ontbijt en houden je tot de lunch vol. Het voorkomt dat je teveel gaat eten.
  • Avocado. Deze bevat vetten en is bekend dat het helpt bij het afvallen. Om de honger te stillen en bedwingbare trek te voorkomen heb je maar een halve nodig.De romige textuur hiervan maakt het een goede vervanger voor kaas en boter en perfect als een geweldige avond snack met toast. Je kunt het zelfs aan je salade toevoegen om het gezonder te maken.
  • Citrusvruchten zoals sinaasappels, citroen en druiven zijn zuur van aard en helpen het proces van de spijsvertering vertragen, waardoor je langer een vol gevoel hebt. Deze citrusvruchten kunnen ’s ochtens worden genuttigd als ontbijt of als snack in de avond.
  • Broccoli zit vol met vitamine C en helpt het metabolisme in je lichaam op te pompen.
  • Eieren zorgen voor een geweldige maaltijd als je vet wilt verliezen rond de buik. Eieren zijn een goede bron van andere voedingsstoffen zoals B12, vitamine D en choline, die helpen vet in de buik te bestrijden. Aangezien de meerderheid van de voedingsstoffen aanwezig zijn in de dooier, moet je ervoor zorgen dat je het hele ei eet.

Voedingsmiddelen vermijden bij buikvet verbranden

Sommige voedingsmiddelen kunnen het spijsverteringssysteem uitdagen en de metabolisme vertragen. Ze kunnen ook leiden tot meer vetophopingen rond je middel, dus is het beste deze te vermijden als je een paar centimeter rond je buik wilt verliezen.

  • Vruchtensappen bevatten veel geconcentreerde suiker in de vorm van fructose, die zich als vet in de buik kan verzamelen. Het beste is om vers vezelrijk fruit te consumeren.
  • Zeg nee tegen rotzooi zoals fastfoodproducten. Deze bevatten weinig voedingsstoffen, juist veel calorieën en slechte koolhydraten, die de balans van (gezonde en ongezonde) bacteriën in je darmen kunnen verstoren en ontstekingen kunnen veroorzaken. Met gewichtstoename als gevolg.
  • Geraffineerde suiker heeft invloed op de metabolische gezondheid. Het kan leiden tot een verhoogde ophoping van vet in je buik. Schakel over op gezondere alternatieven zoals honing of rietsuiker.
  • Te veel zout in de voeding kan leiden tot het houden van water in de maag en de buik op te blazen. Zet liever zout op tafel bij het serveren van het eten in plaats van ermee te koken.
  • Geraffineerde koolhydraten zoals witte rijst bevatten weinig vezels en worden zeer snel verteerd waardoor je snel weer honger hebt. Deze verhogen ook de bloedsuikerspiegel en kan leiden tot vetophoping.

Jezelf uithongeren is geen optie. Je moet juist de behoeften van je lichaam begrijpen en de nodige voeding geven, die nodig is om buikvet op een gezonde manier te verbranden. 

Wil je hulp bij koolhydraatarm eten? Dan adviseer ik de Afslank Receptenbijbel te gebruiken als leidraad. Kijk hier voor hulp en meer informatie.

Afslank Receptenbijbel: Afvallen Kan Ook Leuk Zijn!

Verbrand snel overtollig buikvet zonder honger te lijden of te jojoën met simpel te maken afslank recepten!

  • Heerlijke koolhydraatarme recepten
  • Snel een strakke en platte buik…
  • Een gladde huid…
  • Een gezonde en energieke uitstraling
Share This