We kennen de symptomen allemaal wel. Moeilijk wakker worden in de ochtend, heel erg moe overdag en die verkoudheid waar je maar wekenlang mee blijft sukkelen.

Het vertelt je allemaal dat je je niet gezond en fit voelt.

Je zit niet lekker in je vel en daar zou je graag wat aan willen doen. Maar hoe, met dat drukke leven waarin zoveel dingen je aandacht vragen.

Je gezin, je werk, je vrienden en familie en dan zou je ook soms tijd voor jezelf moeten nemen om eens echt tot rust te komen.

Maar hoe past daar het ‘fitzijn’ in hemelsnaam ook nog in?

Allereerst wil ik je zeggen, dit is heel normaal! En ja, het gaat ook jou lukken het ‘fitzijn’ hierin te passen. Want het is een manier van denken, meer dan een manier van plannen. Hoe word je fit en gezond?

Ik ga je hierbij helpen met deze 10 slimme tips en hulp bij je motivatie. Zodat ook jij jouw eigen weg kunt gaan bewandelen richting je beter in je eigen vel te voelen. Niet alle tips zullen jou aanspreken en dat is niet erg.

Haal die tips eruit waar jij iets mee kan, en probeer op die manier jouw eigen ‘fitzijn’ vorm te geven. Want alleen jouw manier werkt voor jou!

 

1. Stress verminderen

Op nummer 1 staat het verminderen van stress. Zodra jij je beter voelt en minder stress hebt, heb je vaak niemand van buitenaf nodig die je helpt gemotiveerd te zijn.

Het is makkelijk je aan je verplichtingen te houden, je huis opgeruimd te houden, niet te veel te eten en het lijkt misschien zelfs alsof er meer uren in een dag zitten.

En dat is natuurlijk het tegenovergestelde van de dagen dat de stress al je energie op vreet, je gemotiveerd bent voor niets en je jezelf het liefst volstopt met het meest ongezonde voedsel de hele dag.

Iedereen kent deze periodes wel, en het is belangrijk hier aandacht aan te besteden om de echte oorzaak van het probleem aan te pakken.

Het kan helpen goed voor jezelf te zorgen en lief te zijn voor jezelf. Neem wat gas terug op werk bijvoorbeeld en kook eens lekker voor jezelf.

Neem een dagje voor jezelf met een goed boek, of ga er eens een paar daagjes alleen op uit om dingen wat op een rijtje te zetten.

Het kan ook helpen je gedachten en gevoelens eens op papier te zetten om ze beter te begrijpen.

Op het moment dat je stress hebt, probeert je lichaam in kleine dingen al aan te geven dat er iets mis zit.

Probeer hiernaar te luisteren en het niet weg te stoppen, want het zal je blijven achtervolgen tot je het is opgelost.

Vind je het moeilijk te achterhalen waar het probleem zit, maar heb je toch veel last van lichamelijke kwaaltjes (die je vertellen dat er wel degelijk iets aan de hand is)?

Het kan helpen eens met een professional te praten of juist hulp te zoeken vanuit de alternatieve sector als acupunctuur.

Verdiep je eens in meditatie of ademhalingstechnieken, wetenschappelijk bewezen zeer effectief tegen stress!

2. Bewegen

We weten het allemaal wel, bewegen is beter voor je gezondheid. Maar steeds als je op zoek wil naar renschoenen, zie je weer zo’n super fit lijf voorbij rennen en zinkt de moed je alweer in je schoenen.

Iedereen heeft de mogelijkheid, de motivatie en het lichaam om te bewegen. Je moet echter de juiste vorm voor jou vinden. Een aantal tips die hopelijk helpen voor jouw motivatie:

  • Ben je bang je snel te vervelen in de sportschool of tijdens joggen? Ga dan eens op zoek naar een leuke (team)sport zoals zwemmen, voetballen, tennissen of dansen. Daarnaast is het super leuk weer veel nieuwe mensen te ontmoeten waarmee je een passie kunt delen. Je sport samen en je verwerft tijdens het fit worden een nieuwe skill!
  • Voel je je niet op je gemak als je sport met mensen om je heen? Op youtube worden er ontzettend veel verschillende workshops en sportsessies aangeboden, die je makkelijk thuis in de woonkamer kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan pilates, dansen of gewichtheffen met jouw eigen lichaamsgewicht! Je kunt dit doen in jouw eigen woonkamer, desnoods in je pyjama, en op het tijdsstip dat jou het beste uitkomt.
  • is jouw beste excuus dat je geen actief persoon bent? Het kan zijn dat je er gewoon niet van houdt te rennen, springen en actief te zijn. Ga dan op zoek naar een bewegingsvorm die geen hoge activiteit van je vraagt, zoals yoga. Hierbij word je wel degelijk gezond, meer flexibel en ontspannen zonder dat het veel energie lijkt te kosten.
  • meet jezelf niet te veel aan anderen. Vergeet de wereld om je heen eens helemaal en focus je op wat jij zelf nu echt wilt. Gelukkig zijn heeft niets te maken met hoe de buitenwereld jou ziet, maar hoe jij de wereld bekijkt, en daarbij is het heel belangrijk dat je voor jezelf kiest en in jezelf gelooft!
  • voeg zo veel mogelijk bewegen toe aan je leven. Vaker de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto en steeds voordat je de badkamer uitloopt 10 squads. Pas bewegingen toe aan de routines die je toch al in je leven hebt, en het voelt als sporten zonder dat het extra tijd kost.

3. Sociaal zijn en bewegen

Die ene vriend(in) heb je al lang niet gezien, maar intensief sporten is ook alweer een tijdje geleden. Waarom de twee niet combineren? Ga samen zwemmen of een middagje squashen. Niet alleen gezellig elkaar weer eens in een andere setting te zien, maar ook nog eens super belonend. Twee vliegen in één klap dus!

4. Water drinken

We worden eigenlijk aangeraden 2 liter water per dag te drinken, maar er zijn maar weinig mensen die zich hieraan houden. Hoewel het zo belangrijk is voldoende water te drinken. Doe je dat niet, heb je meer kans op hoofdpijn, eetbuien (veel mensen verwarren dorst met honger) en een duf gevoel. Het is alleen niet altijd zo makkelijk, want elke avond voor je naar bed gaat besef je weer dat je lang niet genoeg gedronken hebt. Het kan helpen een 2 liter fles te kopen en die in de ochtend te vullen met water. Zet de fles daarna in de koelkast en/of neem deze mee naar werk. Elke keer dat je naar de wc moet, drink je een groot glas water. Als je dit goed volhoudt heb je de fles water aan het eind van de avond op.

5. Tv uit

Het voelt misschien als ontspannen, de tv aan als je thuiskomt en niks meer hoeven, maar het neemt veel energie van je weg en het blijkt zelfs stress opwekkend te werken. Met de tv aan krijg je veel informatie binnen (geluid, licht, emoties) die voor je brein lastig zijn te verwerken. Daarnaast word je door uren tv makkelijk afgeleid van de dingen die jouw lichaam je probeert duidelijk te maken als je stress hebt. Haal de kabel voor de ontvangst eens een maand lang uit de tv. Het zal in het begin even lastig zijn, omdat je je verveelt, maar probeer dit eens op te vullen met een boek (ontspant je lichaam veel meer van), een puzzel, of creatief bezig zijn zoals haken of een muziekinstrument leren spelen. Je zult meer uur overhouden om andere leuke dingen te doen en je voelt je meer fit en gezond, omdat je brein al het ‘vuil’ van tv niet hoeft te verwerken.

6. Kook zelf

Zelf koken kan veel voldoening geven, het eten is lekkerder én veel gezonder. Die kant en klaar maaltijden zitten namelijk vol met suiker, zout, ongezonde vetten en conserveermiddelen (als je pech hebt ook kleur-, geur- en smaakstoffen) die niet goed voor ons zijn.

Ga eens op zoek naar recepten die minder moeilijk zijn (koken hoeft echt niet zo moeilijk te zijn en veel tijd te kosten!). Soms staat er ook bij vermeld hoeveel calorieën er in de maaltijd zitten, handig als je op de lijn wilt letten.

Gebruik dan zo min mogelijk bewerkt voedsel, ons lichaam is ervoor gemaakt dát te verteren, in plaats van de door de fabriek gemaakte voeding. Heb je te veel eten gekookt? Doe het in de vriezer, voor de dag dat je niet zo veel zin hebt om te koken.

Een boek die je hierbij heel goed kan helpen is Fitchef het boek is te gebruiken als leidraad om je snel fitter en gezonder te gaan voelen. We hebben hier een review over het boek geschreven.

7. Meer groenten

Vervang een deel of het geheel van je maaltijd eens met meer groenten. Je raakt net zo vol, maar je eet minder calorieën. De beste manier om je fitter in je lijf te voelen dus.

Sla bijvoorbeeld de aardappels eens over, en vervang deze met broccoli. Of schep de helft van de pasta terug in de pan en vervang dit met tomaten.

Zo kun je toch blijven eten wat je lekker vindt, maar verminder je de ongezonde dingen gewoon.

De vuistregel hierbij is: vul de helft van je bord met groenten, een kwart met koolhydraten (pasta, aardappels, brood enz.) en de laatste kwart met eiwitten (vlees, kaas, eieren, tofu enz.).

8. Koop gezond

Het is makkelijker de chips te weerstaan als je deze niet in huis hebt. Ga eens goed voorbereid winkelen, met het idee dat je fitter wilt worden. Zoek eerst een leuk gezond recept en schrijf de ingrediënten op.

Als je handige fietstassen hebt, kun je ook wel met de fiets boodschappen doen. Fiets eens een rondje over de (biologische)markt als je echt gezonde groenten en fruit wilt en haal de overige dingen in de supermarkt.

Snacks het liefst natuurlijk zo weinig mogelijk en vervang de chips en snoep met fruit, noten en zelfgemaakte snacks.

Het helpt ook heel erg boodschappen te doen als je geen honger hebt. Zo kom je niet thuis met een tas vol ongezonde dingen, die dan weer moeilijk zijn te weerstaan op momenten dat je je iets minder voelt.

9. Minder alcohol

Dit punt gaat zoals alle andere punten vooral over het veranderen van een denk- of zienswijze op het leven.

Minder alcohol drinken kost geen tijd, bespaart je zelfs geld en je zult je aanzienlijk beter gaan voelen. Want hoe word je fit en gezond als je elke dag een glas wijn drinkt?

Het is lekker, ik weet het, maar je goed voelen is nog beter, dat beloof ik!

Je hoeft alcohol heus niet meteen uit je leven te bannen, maar spreek met jezelf bijvoorbeeld eens af een bepaalde periode helemaal geen alcohol te drinken. Het liefst minimaal een maand. Je zult zien hoe goed het voor je lijn is en je motivatie.

En juist dat kan je helpen gemotiveerd te blijven minder alcohol te blijven drinken. En als je ervoor kiest een periode geen alcohol te drinken, ga dan niet alleen thuis zitten.

Blijf alle dingen doen die je al deed (ook naar feestjes gaan en dergelijke), zodat je erachter kunt komen dat je voor plezier geen alcohol nodig hebt!

10. Meer slaap

Slaap hebben we net zo hard nodig als water. Eten en een goede nachtrust helpt ontzettend goed tegen stress en een gezonde leefstijl.

Zodra je te weinig slaapt is het heel normaal dat je je niet meer fit voelt overdag. Je wordt moe, futloos en het is moeilijker verleidingen te weerstaan.

Het is voor iedereen anders hoeveel slaap genoeg is, dus het is belangrijk dat jij daar voor jouzelf achter komt.

Houd eens een maand 7 á 8 uur aan en bouw dat op of af als je merkt dat 8 uur slaap voor jou niet werkt.

Vind je het moeilijk op tijd naar bed te gaan? Het kan helpen ’s avonds een wekker te zetten, om jezelf te motiveren op tijd naar bed te gaan.

Daarnaast is het goed een boek te lezen voor je gaat slapen, in plaats van een film kijken of door Facebook scrollen. Je ogen en brein vallen zo rustiger in slaap, zodat je meer uitgerust wakker kunt worden.

Geloof in jezelf. Iedereen kan het dus jij ook.

Uiteindelijk komt het fit en gezond zijn vanuit jezelf. Het zal voor mensen die zich goed voelen makkelijker te zijn de bovenstaande tips te volgen, dan voor mensen die zich niet zo goed voelen. En toch wil ik juist met deze tips de mensen die zich niet fit en gezond voelen te helpen zich weer beter te laten voelen.

Als jij een switch wilt maken in jouw leven en je echt fitter en gezonder voelen, dan is het soms nodig dingen te doen waar je niet zo veel zin in hebt. Uiteindelijk zal het je instelling veranderen en zul je de grote voordelen ervan gaan voelen. Het belangrijkste is, weet dat ook jij het kan. Geloof in jezelf en in jouw eigen krachten om daar te raken waar je heen wilt!

 

Share This