Ken je dat? Ieder jaar lijkt er wel een nieuwe hype op de markt dat pretendeert het beste dieet te hebben om af te vallen. Het koolhydraatarm dieet is al jaren populair, denk hierbij aan het Atkins dieet, en wint nu langzaam opnieuw terrein.

“Weinig koolhydraten eten lijkt de sleutel tot succes!”

Weinig koolhydraten eten lijkt de sleutel tot succes. Je valt snel af en ziet snel resultaat. In dit artikel zullen we tips en ervaringen Koolhydraatarm dieet delen en dieper ingaan op wat dit dieet precies inhoud.

Wat houd dit dieet is, wat zijn de resultaten, wat zijn de gevaren en hoe kun je het beste beginnen aan een dit dieet?

Lees gauw verder en kom meer te weten over dit unieke eetpatroon.

Wat zijn koolhydraten?

Grof gezegd worden koolhydraten ook wel suikers genoemd. Dit is alleen niet helemaal waar. Koolhydraten zijn zowel suikers als zetmelen.

Koolhydraten voor in het verteringsproces gebruikt om glucose om te zetten tot brandstof. Koolhydraten hebben een directe invloed op de bloedsuikerspiegel. Koolhydraten zitten in veel voedselproducten. Naast producten die barsten van de suiker zoals koekjes en snoep, zitten koolhydraten ook in fruit, brood en meelproducten.

De gevaren van te veel koolhydraten

Te veel is nooit goed, zeker wanneer het om eetgedrag gaat. Te veel koolhydraten hebben een negatieve invloed op de zowel mentale als fysieke gezondheid. Iedereen kan zich inbeelden dat te veel suiker nooit goed is.

Hoe kun je herkennen dat je meer dan genoeg koolhydraten consumeert? We hebben een aantal duidelijke symptomen en klachten door een overschot aan koolhydraten in de voeding op een rijtje gezet:

Symptomen en klachten: 

  • Bloedsuikerspiegel. Suikers hebben een directe invloed op de bloedsuikerspiegel. Eet jij veel koolhydraten, dan zul je hevige schommelingen merken in jouw suikerspiegel. Hierdoor barst je van de energie, maar gaat dit ook gepaard met hevige moeheid. Jouw energielevels zijn nooit hetzelfde en je kunt hierdoor een sterke behoefte aan koolhydraten krijgen.
  • Aankomen. Veel suiker is natuurlijk niet goed voor je. Jouw lichaam verbrand suikers tot het genoeg energie heeft. Eet je te veel suikers, dan worden deze opgeslagen en kunnen deze overige koolhydraten door jouw lichaam omgezet worden in vetten. Eet je meer koolhydraten dan jouw lichaam aankan? Dan zul je snel de nodige kilo’s aankomen.
  • Hormonen en psyche. Suiker hebben invloed op jouw hormoonhuishouding. Door schommelingen van de hormonen, kunnen psychische klachten optreden. Een depressief en oververmoeid gevoel kunnen te herleiden zijn naar jouw voedingspatroon.
  • Huidproblemen. Jouw huid laat direct jouw gezondheid zien. Eet je veel koolhydraten? Dan kun je last krijgen van pukkeltjes of de huid kan juist erg droog aanvoelen.
  • Verhoogde kans op Diabetes. Diabetes, ook suikerziekte genoemd, komt sneller voor bij een hoge inname van koolhydraten.
  • Verhoogde kans op Hart- en Vaatziekten. Door te veel koolhydraten kun je zowel meer aankomen, meer vetten vasthouden en hierdoor een verhoogde kans hebben op het dichtslibben van jouw aderen.

Afslank Receptenbijbel: Afvallen Kan Ook Leuk Zijn!

Verbrand snel overtollig buikvet zonder honger te lijden of te jojoën met simpel te maken afslank recepten!

✅ Heerlijke koolhydraatarme recepten
✅ Snel een strakke en platte buik...
✅ Een gladde huid...
✅ Een gezonde en energieke uitstraling...

Risico’s te weinig koolhydraten

Moet je dan helemaal stoppen met koolhydraten om al deze symptomen en klachten te voorkomen? Extreem is nooit goed, zeker als het aankomt op voeding.

“Veel mensen willen nog weleens overboord gaan met dieten.”

Een koolhydraatarm dieet betekent een dieet met weinig koolhydraten, niet een dieet waarbij koolhydraten in zijn geheel verbannen worden. De risico’s van te weinig koolhydraten zijn namelijk ook niet te min:

Klachten bij te weinig koolhydraten: 

  • Funest voor de spieren. Suikers zijn cruciaal voor de spieropbouw. Spierglycoceen zorgt ervoor dat jouw spieren na intensieve trainingen direct kunnen herstellen.
    Spierglycoceen is zowel belangrijk voor de opbouw van spieren, als de soepelheid van de gewrichten. Wanneer je te lang, te weinig koolhydraten heeft, heeft dit directe gevolgen voor de spieropbouw en soepelheid.
  • Moeheid. Koolhydraten zorgen ervoor dat jouw lichaam wordt voorzien van genoeg energie. Jouw energielevels springen omhoog door koolhydraten. Eet je te weinig koolhydraten? Dan heeft jouw lichaam als het ware te weinig benzine om de motor goed te laten draaien.
  • Neerslachtigheid. Een overschot aan koolhydraten kunnen zorgen voor schommelingen van het humeur, maar te weinig ook. Koolhydraten zijn nodig om de hormonen op peil te houden en ook het gelukshormoon dopamine aan te maken.
  • Koude handen en voeten. Jouw lichaam krijgt te weinig brandstoffen binnen en schakelt over naar de basisbehoeftes. Jouw lichaam focust op ziektes afslaan, het kloppen van het hart en schakelt zelf de functies als het warm houden van het lichaam (tijdelijk ) uit.
  • Hoofdpijn. Koolhydraten zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het functioneren van de hersenen. Eet je te weinig koolhydraten, dan krijgen jouw hersenen te weinig toevoer van brandstoffen. Hier kunnen nare hoofdpijnen het gevolg van zijn.

Waarom koolhydraat arm eten?

Wat is de reden dat veel mensen een koolhydraatarm dieet prefereren? Waarom zou je een belangrijk facet uit jouw dieet gaat minderen?

Wanneer jij zonder al te veel op te letten eet, zul je wellicht erg veel koolhydraten binnenkrijgen. Het eerste wat jouw lichaam verbrandt van de voeding, zijn koolhydraten.

Wanneer je weinig koolhydraten eet, gaat jouw lichaam vanzelf de eiwitten en vetten verbranden uit jouw voeding. Hierdoor kun je relatief snel afvallen. Veel mensen die een maatje minder willen, vinden koolhydraatarme voeding de beste manier om af te vallen.

Daarnaast kunnen psychische klachten door te veel suikers een goede reden zijn om te minderen met jouw dagelijkse intake aan koolhydraten.

“Veel mensen die een maatje minder willen, vinden koolhydraatarme voeding de beste manier om af te vallen.”

Hoe ziet een koolhydraatarm dieet eruit

Koolhydraat arm betekent dus iets anders dan alle koolhydraten uit jouw voeding weren. Wetenschappenlijk gezien wordt met een koolhydraatarm dieet een dieet bedoeld waarbij 30% van de voeding bestaat uit koolhydraten. Dit is dus wat anders dan het koolhydraatarme voedingspatroon van Atkins.

Daarbij bestaat het voedingspatroon uit 10% koolhydraten. Wetenschappelijk gezien in 30% een veilige en goede optie, minder dan dat zou schadelijke gevolgen hebben door te weinig koolhydraten.

Wanneer je een dieet met 30% koolhydraten eet, ziet dat er bijvoorbeeld uit als 12 volkoren boterhammen per dag, zonder andere koolhydraten. 30% is goed te doen en zorgt ervoor dat je geen tekorten krijgt.

Gezonde koolhydraten

Waar zouden die 30% aan koolhydraten idealiter dan voor staan? Deze 30% kan het beste bestaan uit gezonde koolhydraten. Wat deze koolhydraten zijn?

Wij hebben een handige lijstje opgesteld met gezonde koolhydraten. Deze voedselproducten bevatten bijvoorbeeld naast de suikers, nog veel andere cruciale voedingsstoffen:

  • Groente
  • Havermout
  • Fruit
  • Volkorenproducten
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Zaden

De voor- en nadelen

Het is tijd om de balans op te maken. Wat zijn de voor- en nadelen van een koolhydraatarme voeding? Wat zijn redenen waarom je de overgang naar een koolhydraatarme voedingspatroon zou maken en wat zijn negatieve impulsen waar je goed op moet letten?

Voordelen: 

  • Een effectieve manier om relatief snel en gezond af te vallen
  • Betere bloedsuikerlevels
  • Je hoeft geen speciale shakes of dure poeders aan te schaffen
  • Wetenschappelijk onderbouwt

Nadelen: 

  • Te weinig koolhydraten kunnen juist zorgen voor fysieke en mentale problemen
  • Invloed op de spieropbouw
  • Het gewicht wat je als eerst verliest, is vooral water en glycoceen

Voor wie is dit dieet geschikt?

Te veel suiker eten, dat doen we vrijwel allemaal. Minderen met koolhydraten is voor iedereen aan te bevelen. Een koekje minder hier en een glaasje frisdrank minder. Het helemaal minderen en tot 30% van jouw dagelijkse inname te laten komen, dat is niet persé voor iedereen geschikt.

Ben je een professionele sporter? Dan heb jij koolhydraten hard nodig. Minderen op slechte koolhydraten is dan aan te raden, maar zorg dat jouw lichaam genoeg glycoceen blijft aanmaken om jouw spieren snel te kunnen herstellen.

“Heb je overgewicht? Dan is dit dieet ideaal voor jou.”

Heb je overgewicht? Dan is dit dieet ideaal voor jou. Niet alleen val je af door het dieet, ook jouw energielevels komen beter op pijl. Je hebt minder snel lekkere trek en hoeft niet uit te zien naar ieder eetmoment. Het dieet is goed vol te houden en heeft op de lange duur een goed resultaat voor het verbranden van vetten.

Ook voor iedereen die psychische klachten heeft, kan dit dieet een uitkomst wezen. Gezond eten is altijd aan te raden wanneer je depressieve gevoelens hebt. Suikers kunnen jouw gemoedstoestand negatief beïnvloeden. Door te minderen met koolhydraten kan jouw bloedsuikerspiegel in evenwicht houden.

Wil jij gezonder gaan eten of afvallen? Dan is een koolhydraatarm dieet aan te raden. Verminder jouw koolhydraten en zie welke invloed dit heeft op jouw algehele gezondheid en gevoel.

“Ook voor iedereen die psychische klachten heeft, kan dit dieet een uitkomst wezen.”

Maak de overgang

Wil jij deze voedingsvorm ook proberen? Maak dan een bewuste keuze en ga stap voor stap aan de slag. Het is nooit goed om direct de overgang te maken en koolhydraten in hevige vorm te verwijderen uit jouw dieet.

Ga stapsgewijs koolhydraten minderen tot je op 30% van jouw dagelijkse inname uitkomt. Een goede balans vinden is erg belangrijk. Wanneer jij direct van voedingspatroon wisselt, zal jouw lichaam moeite hebben om te schakelen.

Hierdoor kun je nare klachten krijgen en je niet lekker in je vel voelen. Moderatie is de sleutel tot het succes. De overgang naar minder koolhydraten is cruciaal, zo kan jouw lichaam wennen en heb je de minste kans op bijwerkingen.

 

Handige tips om te starten met een Koolhydraatarm dieet

Hoe je bijvoorbeeld het beste kunt beginnen met dit dieet? Wij geven graag handige tips en ervaringen Koolhydraatarm dieet. Start bijvoorbeeld jouw koolhydraatarme dieet door al jouw koolhydraten te veranderen door gezonde koolhydraten.

Stop met snoepen en koekjes en neem in plaats van deze zoetigheden een appel of ander stuk fruit. Eet je veel brood? Zorg dan dat je volkoren brood eet.

Drink je normaal veel frisdrank? Probeer eens thee of een suikervrije versie. Het is helemaal niet zo moeilijk om te minderen. Het heeft allemaal te maken het bewuste keuzes maken omtrent suiker.

Koolhydraten zijn vooral belangrijk voor na het sporten. Jouw spieren moeten weer herstellen en daar is glycoceen voor nodig. Wil je minderen met koolhydraten, maar ben je een intensieve sporter? Zorg dan dat jij direct na het sporten jouw koolhydraatmoment hebt.

Op deze manier kun je wel minderen, maar heeft het geen gevolgen voor de spieropbouw. Wanneer je intensief blijft sporten, maar weinig koolhydraten eet, dan zul je snel moe worden, mindere sportprestaties hebben en in het uiterste geval kan spierafbouw plaatsvinden.

Jij bent niet de enige die minder koolhydraten wilt eten. Dit dieet is steeds populairder en de markt speelt er ook goed op in. Je kunt veel standaard producten tegenwoordig koolhydraatarm aanschaffen.

Pasta kun je aanschaffen op basis van peulvruchten en veel verpakkingen geven aan of het koolhydraatarm is. Het is daarom helemaal niet moeilijk om jouw dieet aan te passen. Je kunt nog altijd blijven eten wat je lekker vind, maar met mate of een koolhydraatarme versie.

Onze ervaringen

Sinds wij meer te weten gekomen zijn over de koolhydraatarme hype, moesten wij het ook proberen. Natuurlijk willen wij onze tips en ervaringen Koolhydraatarm dieet met jullie delen. Allereerst hebben wij ervoor gezorgd dat we helemaal op de hoogte zijn van het dieet.

Hoe kun je het beste starten en wat is precies een koolhydraatarm dieet. Wij zijn langzaam maar zeker meer koolhydraten gaan verwijderen uit onze voeding en merkten dat we ons steeds beter begonnen te voelen. Ik voelde me een stuk vrijer in mij hoofd en kon helder nadenken. Ik merkte dat ik de hele dag door energie had en niet van eetmoment, naar eetmoment leefde.

Ik voelde me een stuk vrijer in mij hoofd en kon helder nadenken!

Het is erg eenvoudig om dit dieet te volgen, omdat je nog steeds alles mag eten mits het met mate is. Hierdoor voelt het een stuk minder streng en is het eenvoudiger om vol te houden.

In onze beleving is het minderen van koolhydraten goed te doen. Je merkt direct dat je beter in je vel gaat zitten en daarom is de zin naar zoete producten snel weg.

Je voelt je goed en wilt dit gevoel vasthouden. Door frisdrank te drinken, kun je jouw bloedsuikerspiegel weer helemaal overhoop gooien.

Door bewuster om te gaan met koolhydraten ga je automatisch gezonder eten. Je maakt betere keuzes op het gebied van voeding en voelt je vitaal.

Eet niet te weinig, maar eet beter

Om een goed figuur te krijgen en beter in je vel te zitten is het niet aan te raden om van de een op andere dag geen koolhydraten meer te eten.

Koolhydraten zijn van groot belang voor jouw vitaliteit. Volledig stoppen met koolhydraten is ten sterkste af te raden. Echter, een overschot aan koolhydraten zijn funest.

Het is belangrijk om jouw intake te modereren. Zorg dat jouw dagelijkse inname van koolhydraten maar 30% uitmaakt van jouw gehele voeding.

Op deze manier krijg je de nodige koolhydraten binnen om gezond te blijven, maar blijf je vitaal doordat de koolhydraten geen negatieve invloed op jouw geestelijke en fysieke gezondheid kunnen hebben.

Minder eten is nooit goed om af te vallen. Eet niet minder, maar eet beter voor de beste resultaten. Een dieet dat je goed vol kunt houden is altijd effectiever dan snel succes.

Wij kunnen een koolhydraatarm dieet aanraden, mits het de 30% van de voeding uitmaakt. Voor iedereen is het beter om minder suikers binnen te krijgen.

Zeker wanneer het om ongezonde voedselproducten gaat zoals snoep, koek en frisdrank. Verbeter jouw eetpatroon en ga beter in je vel zitten. Voel je gezonder en krijg meer energie door een goede inname van koolhydraten.

Koolhydraatarm dieet betekent niet stoppen met suikers, het betekent gemodereerd eten. Start vandaag nog en maak de overgang naar een koolhydraatarm eetpatroon.

Wil je hulp bij koolhydraatarm eten dan adviseren wij de Afslank Receptenbijbel te gebruiken als leidraad.

Afslank Receptenbijbel: Afvallen Kan Ook Leuk Zijn!

Verbrand snel overtollig buikvet zonder honger te lijden of te jojoën met simpel te maken afslank recepten!

✅ Heerlijke koolhydraatarme recepten
✅ Snel een strakke en platte buik...
✅ Een gladde huid...
✅ Een gezonde en energieke uitstraling...

Share This